21 Petua Hilangkan Jeragat Di Muka Dengan Cepat

Petua Hilangkan Jeragat. Jeragat atau melasma yaitu pergantian warna kulit sesaat jadi kecoklatan, bintik-bintik hijau atau abu-abu pada dahi, bibir atas, serta pipi bahagian atas. Warna jeragat juga kadang-kadang biru keabu-buan. Permasalahan kulit ini sering berlaku untuk golongan wanita dibawah usia 20 th. sampai separuh baya. Wanita yang lagi hamil juga umum didapati memiliki perbezaan warna kulit akibat jeragat. Meskipun mungkin saja, namun begitu tidak sering lelaki yang terserang jeragat.

Kondisi ini dipercayai memiliki kaitan dengan pendedahan cahaya ultraviolet, hormon luaran seperti pil perancang keluarga, serta pergantian hormon dalaman ketika hamil. Umumnya pesakit jeragat adalah mereka yang memiliki kisah paparan cahaya matahari keseharian. Beberapa orang yang tinggal di lokasi Timur Tengah dengan kulit gelap lebih tinggi berisiko terserang jeragat.

Kian lebih 6 juta wanita hidup di USA dengan jeragat serta 45 - 50 juta wanita di semua dunia memiliki jeragat, termasuk juga Malaysia. Aksi beberapa pakar untuk menangani permasalahan ini umum diperuntukkan dengan lakukan perlindungan pada muka dari matahari dengan menghindarkannya. Untuk menyingkirkan jeragat memanglah tak gampang, terdapat banyak yang berjaya dengan menggunakankan tabir suria dengan teratur atau menggunakan cream pemudar.

Sebenarnya, apa punca jeragat di muka ini?

Sampai saat ini belum di ketahui punca tentu terjadinya pergantian warna pada kulit muka ini. Beberapa pakar yakini bahawa tompok-tompok jeragat bisa dikarenakan oleh sebagian aspek seperti pil perancang keluarga, hormon dalaman semasa hamil, therapy pergantian hormon (HRT serta progesteron), keturunan atau kisah keluarga dengan jeragat, bangsa, ubat anti sawan, dan ubat-ubatan lain yang memiliki kesan pada kulit alami pigmentasi sesudah terserang sinar matahari.

Paparan cahaya matahari memanglah beresiko bila begitu panas. Ini dilantik sebagai punca paling utama jeragat, terlebih pada individu dengan kecenderungan genetik. Satu kajian klinikal tunjukkan bahawa setiap orang umumnya terdedah pada jeragat semasa musim panas, saat matahari begitu teruk kesannya.

Orangtua yang memiliki jeragat bakal menurunkan permasalahan kulit ini pada anaknya. Kisah keluarga atau kecenderungan genetik sampai saat ini jadi peningkat resiko pada jeragat atau melasma. Yang bisa dikerjakan apabila tahu bila jeragat yang Anda punyai yaitu keturunan hanya menghindar kulit dari cahaya matahari sangat lama.

Petua Hilangkan Jeragat Yang Berkesan

Petua Hilangkan Jeragat
Petua Hilangkan Jeragat
Banyak dari pada masyarakat Malaysia yang pernah mencuba pelbagai petua hilangkan jeragat tetapi tak terlihat akhirnya. Mungkin saja ada yang salah dalam praktiknya, apakah dikerjakan dengan cara teratur atau hanya sesekali saja? Marilah cuba kaedah rawatan untuk hilangkan jeragat dengan cepat tersebut, ada petua profesional serta semulajadi.

Jaga Kulit dari Sinar Matahari
Seberapa lama Anda mesti bekerja diluar tempat tinggal? Ini butuh di cari jalan keluarnya supaya jeragat tak jadi tambah kronis. Cahaya matahari yaitu pencetus paling utama munculnya jeragat di wajah. Jadi bilamana Anda memiliki aktiviti diluar tempat tinggal saat siang hari, kerjakan langkah mencegah untuk mengurangkan resiko lewat cara elak jeragat tersebut.

  • Gunakan sunblock pada kulit 20 minit sebelumnya Anda beraktivi dibawah cahaya matahari. Tentukan sunblock dengan SPF 30 atau lebih tinggi. Pakai sunblock dengan kandungan nutrisi penambahan seperti seng yang terkesan baik untuk kulit.
  • Memakai tabir suria berlapis ganda. Jadi awal mula Anda beri sunblock SPF 15, lantas lapisi dengan sunblock SPF 30 supaya berikan perlindungan lebih kuat pada kulit.
  • Sedikit bergaya bolehlah dicuba. Gunakan topi bertepi lebar seperti watak Chaplin bersama kacamata hitam lebar untuk perlindungan lebih untuk muka Anda. Apabila jeragat anda begitu teruk, gunakan juga pakaian lengan panjang serta seluar panjang.
Tenangkan Diri
Satu diantara punca ada jeragat yaitu ketidakstabilan hormon. Karenanya, jadi pada hari cuti atau saat saat kosong manfaatkanlah untuk lakukan meditasi. Ini bisa menolong menyingkirkan jeragat di muka Anda. Terkecuali meditasi, Anda juga bisa mencuba yoga. Apabila kurang sukai dengan ke-2 langkah tersebut, Anda bisa menggantikannya dengan aktiviti-aktiviti lain yang disenangi seperti berjalan-jalan, mendengar muzik, membaca, atau berendam.


Pakai Hidrokuinon 
Hidrokuinon adalah ubat beri yang bekerja membuat cerah kulit hingga dapat memudarkan deskripsi jeragat. Hidrokunion dijumpai berbentuk cream, losen, gel atau cecair. Banyak type serta tentukan yang paling Anda sukai. 

Hidrokunion bakal bertanggungjawab untuk menghalang sistem kimia awal mulanya jadi yang mengakibatkan pigmentasi kulit. Pastikan hidrokunion yang memiliki kandungan bahan pelindung kulit dari cahaya matahari, jadi Anda bisa memperoleh dua faedah terkesan dalam satu bungkusan.

Krim yang Mengandung Asam Kojic
Cream dengan kandungan asid kojic atau megaplex umum digunakan untuk membuat cerah warna kulit. Bahan kandungan itu lebih aman dari pada hidrokuinon dan tak mengakibatkan iritasi. Langkah kerja beberapa bahan ini adalah melambatkan pigmentasi penggelap pada kulit Anda dengan menghasilkan beberapa sel kulit baru yang lebih cerah.

Pemakaian Tretinoin
Anda mungkin saja pemula dengan nama tretinoin. Tretinoin yaitu turunan dari vitamin A yang umum digunakan sebagai ubat temaal, sering dimaksud tretinoin temaal. Ubat ini dipakai untuk menyingkirkan jerawat akibat minyak dibawah kulit tidak bisa keluar lewat pori-pori karena ada kotoran atau beberapa sel kulit mati yang menghalang.

Tretinoin bisa menolong memudarkan tompok jeragat pada kulit Anda dengan lakukan eksfoliasi atau pengelupasan sel kulit mati. Terdengar manjur memanglah, namun seumpamanya butuh Anda ketahui bila jeragat masihlah bisa nampak jika puncanya tak ditangan. Jeragat bakal tetaplah nampak apabila penyebabnya terbentuknya masihlah dihadapi oleh kulit.

Stop Pemakaian Ubat Penyebabnya Jeragat
Hentikan mengambil ubat-ubat yang mencetuskan jerawat seperti pil perancang keluarga maupun therapy pergantian hormon. Sebelumnya Anda mencuba petua hilangkan jeragat degil ini, jumpai dulu doktor untuk mencari langkah alternatif. Dengan menukar product lain, umumnya bakal terlihat apa benar ubat sebelumnya ini membawa dampak pada kulit atau tak.

Berunding Dengan Doktor Kulit
Ubat jeragat yang bisa Anda pakai sebagai rawatan pertama untuk mengatasi permasalahan kulit ini yaitu hidrokuinon. Meskipun telah dikerjakan, Anda mungkin saja membutuhkan nasehat dari doktor kulit yang bisa berikan kesan penambahan dari pada hidrokuinon. Umumnya doktor bakal mengambil keputusan cream dengan tiga kandungan bahan aktif, iaitu tretinoin, kortikosteroid, serta hidrokuinon yang ada dalam satu formula.

Lakukan Pengelupasan Dengan cara Kimia
Ini yaitu petua yang melibatkan prosedur profesional untuk menggerakkan dan ditujukan pada orang dengan jeragat teruk. Pengelupasan kimia bisa menolong terkelupas susunan kulit paling atas yang ada jeragat dengan memakai asid gloycolic atau bahan kimia yang abrasif semacam yang lain.

Step-by-step pelaksanaan berbahan kimia itu berawal dengan membakar kulit bertaraf enteng lewat reaksi kimia. Selepas susunan terbakar serta terkelupas, jadi bakal tersisa susunan kulit baru yang bersih dari jeragat. Terkecuali gunakan asid glycolic, ada alternatif lain yang dapat digunakan iaitu asid tikloroasetat. Bahan kimia ini serupa dengan cuka.

Microdermabrasion serta Dermabrasion
Petua hilangkan jeragat serta bintik hitam dengan cepat ke-2 yaitu dengan lakukan mikrodermabrasi serta dermabrasion. Ke-2 prosedur perubatan ini melibatkan sistem pengikisan susunan permukaan kulit dengan material-material abrasif. Sebagai saranan, tambah baik Anda tentukan rawatan mikrodermabrasi sebab material yang dipakai lebih kecil serta prima.

Rawatan ini bekerja dengan melepas kristal-kristal pada kulit supaya bekerja terkelupas beberapa sel kulit mati serta mengangkatnya, termasuk juga jeragat hingga hilang. Prosedur ini bisa berjalan sampai lima kali dengan pelbagai rawatan dua sampai empat minggu tiap-tiap. Kesan dari pada prosedur ini, termasuk juga point perawatan sebelumnya ini adalah kulit bakal merasa sedikit perih.

Perawatan Laser (Berisiko)
Prosedur perubatan paling akhir untuk menyingkirkan jeragat adalah menggunakan laser. Mungkin saja kesannya manjur, jeragat bisa hilang. Namun ada juga resiko yang dibawa iaitu apabila berlangsung kekeliruan, jadi bisa bikin kondisi semakin kronis. Oleh karenanya, pikirkan dengan cara berulang sebelumnya mencuba rawatan ini.

Yakinkan perbuatan ini dikerjakan oleh doktor yang bertauliah serta telah memiliki pengalaman. Cari rawatan laser fraksional atau dual restoratif, tetapi harga nya mahal serta rawatan ini mungkin saja berjalan sampai empat kali dalam saat tiga sampai enam bln..

Tegaskan pada doktor supaya ia menyampaikan pigmentasi pada permukaan kulit, bukanlah pada beberapa susunan kulit yang lebih dalam. Apabila perawatannya benar, jadi therapy ini bakal aman dengan kesan yang positif serta bertahan lama.

Juice Lemon
Kaedah rawatan awal mulanya jadi untuk hilangkan jeragat pertama yaitu dengan lemon. Lemon atau limau yaitu pencerah kulit semulajadi yang memiliki karakter astringen mengagumkan. Keasidan limau menolong menyingkirkan susunan paling luar kulit yang alami pigmentasi berlebihan.
  • Buat ekstrak juice dari satu buah lemon fresh.
  • Gosokkan juice pada muka yang memiliki jeragat, lantas berikan urutan lembut sepanjang satu atau dua minit.
  • Abaikan sepanjang 15 minit, paling akhir bersihkan gunakan air hangat.
  • Lakukan 2 x satu hari serta Anda bisa tahu perbezaannya pada minggu ketiga.
Cuka Epal
Pada cuka epal ada kandungan asid asetik sebagai agen pencerah kulit dan dapat menyingkirkan tompok-tompok jeragat pada kulit.
  • Buat kombinasi dari air serta cuka sari epal.
  • Pakai kapas atau kain untuk menyeka pada lokasi jeragat.
  • Abaikan sampai kering, lantas basuh dengan air hangat.
  • Keringkan lewat cara ditepuk-tepuk gunakan tangan.
  • Cukup kerjakan satu hari satu kali, tetapi teratur.
Kunyit
Kunyit bisa mengurangkan pengeluaran melanin serta menolong melawan jerawat. Bahan kurkumin aktif didalam kunyit memiliki karakter pencerah serta anti-oksidan semulajadi.
  • Campur lima sudu makan serbuk kunyit dengan sepuluh sudu makan susu susu cair tanpa ada rasa. Ini yaitu petua hilangkan jeragat dengan menggabung dua bahan. Susu memiliki asid laktat serta kalsium yang bisa menolong menghaluskan kulit.  
  • Selepas jadi cream padat, berikan satu sudu makan tepung. 
  • Berikan pasta dengan cara rata pada lokasi jeragat. 
  • Diamkan sampai kering sepanjang 20 minit. 
  • Bersihkan pasta kering gunakan air panas serta keringkan menggunakan tuala bersih. 
  • Ulangilah rawatan sehari-hari.
Lidah Buaya
Gel lidah buaya sangat berguna. Satu diantaranya kerana ada mucilaginous polisakarida yang bisa mengurangkan kesan pigmentasi terlalu berlebih serta kembalikan warna asal kulit. Kandungan ini dapat juga menolong buang sel kulit mati serta menggantikannya dengan sel kulit baru.
  • Ambillah gel lidah buaya. 
  • Bersihkan muka terlebih dulu, lantas oleskan gel dengan cara rata pada lokasi jeragat. 
  • Berikan urutan lembut sepanjang satu atau dua minit. 
  • Tinggalkan sampai jadi kering 15 minit lantas bersihkan muka dengan air hangat. 
  • Anda bisa lakukan petua hilangkan jeragat dengan gampang ini satu atau 2 x dalam satu hari sepanjang 1 minggu.
Buah Badam
Buah badam memiliki protein tinggi yang membawa kesan pada kulit lebih jelas. Didalam badam juga terdapat vitamin E yang berperanan dalam pelihara kulit serta mengatasi pergantian warna kulit seperti melasma atau jeragat.
  • Sediakan satu sudu teh serbuk buah badam. 
  • Campur dengan sebagian titisan madu sampai terbentuk pasta tidak tipis. 
  • Bersihkan kulit muka dulu, lantas gunakan pasta sebagai masker di muka dengan cara emrata. 
  • Diamkan sepanjang 30 minit. 
  • Basuh muka sampai bersih serta keringkan. 
  • Kerjakan ini tiga sampai empat kali dalam satu minggu hingga terlihat akhirnya.
Betik
Daun betik memiliki rasa pahit, ini kerana ada enzim bernama papain. Enzim ini dapat didapati dalam daging buahnya. Satu diantara kesan papain yaitu terkelupas kulit semulajadi hingga pas digunakan untuk menyingkirkan jeragat. 
  • Tumbuk betik masak sampai berupa cream atau pasta padat. 
  • Campur dengan dua sudu makan madu apabila hasil tumbukan betik sejumlah 1 ½ cawan. 
  • Tempelkan sebagai masker pada lokasi yang terserang jeragat. 
  • Diamkan sepanjang 20 minit, lantas bersihkan muka gunakan air hangat. 
  • Kerjakan ini satu minggu sekali.
Kayu Cendana (Sandalwood)
Kayu cendana sandalwood bisa juga digunakan sebagai bahan pencerah kulit yang dapat bekerja sekalian untuk tingkatkan warna kulit serta mengurangkan pergantian warna jeragat.
  • Buat ekstrak ramuan dari kombinasi serbuk cendana, kunyit, susu, serta juice lemon sampai jadi pasta tidak tipis. 
  • Bersihkan kulit berjeragat, lantas pakai pasta sebagai masker. 
  • Diamkan sampai kering, lalu gunakan air dengan gerakan memutar. 
  • Paling akhir, bersihkan lagi sampai pasta seutuhnya hilang dari muka.
Peluang berjaya pada penerapan petua hilangkan jeragat di muka dengan cepat serta gampang itu tergantung pada pengerjaannya. Ingat senantiasa supaya elakkan kulit dari terdedah pada sinar matahari dalam periode saat yang lama. Gunakanlah tabir suria untuk selalu membuat perlindungan kulit semasa ada diluar ruang. Pengambilan makanan tinggi serat serta vitamin, dan cukupi kepentingan cecair untuk menolong buang racun dari badan.

0 ulasan

Catat Ulasan