6 Tips Rawatan Anal fissur ( Anal fissure )

6 Tips Rawatan Anal fissur ( Anal fissure ) - Sempatkah anda merasa sakit pedih atau seperti ada duri dalam dubur selepas buang air besar? Gejala ini diberi nama anal fissur. Ia berlaku dikarenakan luka atau koyak kecil pada dinding mukus anus atau dubur yang berlaku dikarenakan oleh pergerakkan drastik atau kasar najis seperti cirit-birit serta sembelit. Umumnya luka memiliki ukuran 1-2 cm.

Tips Rawatan Anal fissur
Tips Rawatan Anal fissur ( Anal fissure )
Kaedah rawatan serta beberapa langkah mencegah dari pada gejala ini yaitu :

  1. Ambillah diet yang mengandungi serat yang tinggi seperti sayur serta buah-buahan. Serat-serat ini bisa menolong sistem penghadaman serta menghaluskan najis. 
  2. Minum banyak air kosong kerana ianya juga menolong sistem penghadaman serta bisa melegakan senak perut, 
  3. Oleskan cream atau minyak yang mengandungi Vitamin A serta D pada luka itu kerana ianya bisa mempercepatkan sistem pengobatan luka. 
  4. Oleskan cream atau gel pelincir seperti KY Gel pada dinding mukus dubur sebelumnya buang air besar untuk menghindar luka yang ada dari pada miskin. 
  5. Lap dinding dubur yang luka dengan tisu muka (serta bukanlah toilet paper) selepas buang air besar kerana tisu muka memiliki permukaan yang lebih lembut. 
  6. Oleskan bedak bayi seperti bedak ‘Agnesia’ selepas mengelap dinding dubur jika sudah buang air besar kerana bedak ini bisa mengekalkan lokasi dubur kering serta dengan cara tidak segera bisa menghindar geseran pada dubur dengan baju dalam atau seluar.

0 ulasan

Catat Ulasan