11 Petua Hilangkan Resdung Secara Tradisional

11 Petua Hilangkan Resdung Secara Tradisional - Resdung yaitu penyakit yang dikarenakan oleh ada inflamasi atau keradangan pada dinding sinus. Keradangan ini sering dikarenakan oleh jangkitan virus atau bakteria. Resdung umum di panggil sinusitis, walau sebenarnya ada perbezaan. Sinusitis yaitu penyakit yang bisa menjangkiti kebanyakan orang pada semua usia. Punca paling utama dari kemunculan resdung yang paling umum adalah akibat jangkitan virus.

Tak beberapa orang yang sedar alami resdung awal mulanya sebab memanglah tandanya juga cuma berbentuk permasalahan kecil. Berikut sebagian sinyal tanda resdung yang butuh Anda ketahui :
Dimuka, bakal nampak mukosa atau lendir berwarna kuning atau hijau dari pada hidung.

  • Muka bakal merasa berat serta sakit di sekitaran dahi, mata, serta dagu, terlebih jika ditekan. 
  • Bersin-bersin, pilek, serta selsema. Adalah jangkitan saluran pernapasan atas. 
  • Demam dengan suhu 38 ° Celsius atau lebih. 
  • Sakit gigi. 
  • Sakit kepala. 
  • Menyusutnya kekuatan dalam mencium suatu hal. 
  • Hidung bernafas serta terhalang. 
  • Nafas bau. 
  • Mata gatal. 
  • Tidur mendengkur. 
  • Rambut ada kelemumur. 
  • Muncul jerawat. 
  • Bertindakbalas pada makanan terperap serta suhu sejuk.

Tahukah Anda di mana letak sinus? Sinus ada pada empat bahagian didalam kerangka kepala manusia, iaitu di belakang dahi, di belakang mata, di kedua-dua segi dari batang hidung, serta di belakang tulang pipi. Sinus bertugas mengawal suhu serta kelembaban hawa yang masuk ke paru-paru serta buka lubang pada hidung. 

Petua Hilangkan Resdung Tradisional

Petua Hilangkan Resdung
Petua Hilangkan Resdung Secara Tradisional
Apabila resdung belum sangat kronis, jadi Anda bisa cuba kaedah rawatan resdung tradisional yang cukup terkesan untuk mengatasi penyakit ini. Tetapi apabila resdung yang dihadapi telah kronis, jadi disaranakan supaya menjumpai serta berkeluh pada doktor ahli telinga, hidung, serta tekak (THT). Doktor bakal memakai CT scan untuk mencari punca paling utama dari resdung yang berlangsung.

Menjaga dengan ubat resdung mungkin saja tak demikian butuh sebab sekitaran 60% penghidap resdung yang menanggung derita akibat virus bakal hilang dengan sendirinya. Saat yang dibutuhkan supaya resdung sembuh seutuhnya adalah mengonsumsi tempoh dua sampai tiga minggu. Apabila anda alami resdung enteng, bukanlah kronik, jadi ubat-ubatan pereda rasa sakit serta dekongestan bisa menolong mengurangkan tanda-tanda yang ada.

1. Hidrasi 
Minum banyak air mineral tanpa ada di beri gula. Cecair ini bakal bekerja menolong mendorong lendir keluar lewat cara mengencerkannya. Elakkan minum alkohol, cafein, minuman, manis, serta janganlah merokok. Semuanya zat pada minuman itu bisa mengakibatkan lendir menebal serta menyumbat pada saluran pernapasan hingga mencetuskan keradangan lebih teruk.

2. Sedut Wap Air Hangat 
Petua hilangkan resdung pertama adalah dengan hirup wap air hangat. 
  1. Pertama, rebus air sejumlah satu gayung, lantas campur dengan air garam. 
  2. Matikan api selepas air bergejolak. 
  3. Tempatkan kepala anda 30 cm diatas air, lantas hirup wap hangat sambil santai. 
  4. Apabila menginginkan lebih terkesan, Anda bisa menyelubungkan kepala dengan tuala yang tutup wap air panas sampai terkumpul. 
  5. Hirup sepanjang 15 minit. Kerjakan tiga kali dalam satu hari sampai resdung reda.  
3. Memampatkan Muka Dengan Air Hangat 
Apabila tak kuat dengan hirup wap, Anda bisa cuba petua ke-2 iaitu memampatkan bahagian pipi dengan air hangat. 
  1. Panasi air, lantas diamkan sampai hangat. 
  2. Celupkan tuala ke air, lantas peras airnya. 
  3. Tempatkan tuala untuk menutupi muka Anda. 
Langkah tersebut bisa menolong menggalakkan rambut silian supaya keluarkan lendir yang terkumpul di bahagian bawah mata serta lokasi sekitaran hidung. 

4. Lidah Buaya 
Mungkin saja selama ini kita cuma tahu manfaat lidah buaya untuk menjaga rambut. Tetapi kenyataannya, lidah buaya bisa digunakan untuk mengubati resdung sebab mengandungi karakter antiseptik. Langkah pakainya yaitu dengan menitiskan lendir atau gel lidah buaya pada hidung. Supaya lebih terkesan, minumlah rebusan lidah buaya dengan teratur.

5. Limau Nipis serta Daun Pandan 
Petua hilangkan resdung tradisional setelah itu adalah menggunakan kombinasi limau nipis serta daun pandan. 
  1. Sediakan 8 buah limau nipis serta 10 helai daun pandan. 
  2. Hiris halus-halus daun pandan. 
  3. Peras buah limau sampai membuahkan air limau yang banyak, saring air untuk memisahkan bijinya. 
  4. Campur air perasan limau denga daun pandan. 
  5. Ramas daun pandan sebagian minit hingga air beralih jadi kehijauan. 
  6. Tapiskan hingga ketinggalan air saja. 
  7. Bersihkan atau bersihkan muka terlebih dulu. 
  8. Basuhkan air tadi ke muka Anda, elakkan terserang mata atau bibir. 
  9. Tunggulah muka kering lantas oleskan lagi. 
  10. Kerjakan tiap-tiap 3 jam untuk hasil yang tambah baik. 
  11. Selepas selesai, bersihkan muka Anda dengan air umum. 
Langkah tersebut tidak cocok untuk kanak-kanak. Anda mesti tahan sebab terkesan pedih yang maksimum tetapi terkawal. Ada juga kesan berbeza pada tiap-tiap individu serta kondisi resdung anda. Apabila tak berani cuba petua ini, jadi sila rujuk ahli terlebih dulu.

6. Kunyit atau Halia 
Ke-2 rempah ini umum didapati di India serta sebagian negara di Timur Tengah. Pada kunyit terdapat karakter anti-inflamasi semulajadi serta anti-oksidan. Jika dipadukan dengan halia yang dibancuh berbarengan teh, jadi minuman hangat ini bisa menolong mencairkan mukus pada hidung dan menolong mengurangkan desakan di lokasi muka akibat sinus. Kesan positif lain dari halia yaitu menentramkan perut.

7. Cuka Epal serta Madu 
Petua menyingkirkan resdung semulajadi setelah itu yaitu menggunakan cuka epal serta madu. 
Ambillah tiga sudu makan cuka epal, masukan ke secawan air panas atau teh. 
Lebih limau serta madu seperlunya, lantas minum tiga kali satu hari. 

8. Neti Pot 
Neti Pot serupa dengan teko kecil yang umum digunakan untuk minum teh. Yang berbeza yaitu pada hujung corongnya memiliki ukuran lebih kecil lubangnya, sebab neti pot memanglah di buat spesial untuk mengubati permasalahan pada hidung seperti sinus. Umumnya memakai larutan garam. 
  1. Sediakan neti pot. 
  2. Ambillah dua gelas air hangat, lantas masukan satu sudu teh garam, aduk. 
  3. Kombinasi air garam anda masukan kedalam neti pot. 
  4. Tempatkan hujung muncung neti pot pada satu lubang hidung. 
Baiknya anda minta dipandu oleh orang yang telah pernah gunakan neti pot, sebab cukup berisiko.

Bersegeralah untuk menjumpai doktor apabila dalam 1 minggu tak ada pergantian pada sinyal tanda sinus yang Anda terima, bahkan juga apabila jadi tambah teruk makin hari. Dalam kes sejenis ini, biasanya doktor bakal mengambil keputusan antibiotik serta steroid semburan atau titisan pada pesakit. Untuk kes resdung yang lebih teruk, ada peluang pesakit diinginkan melakukan pembedahan untuk tingkatkan manfaat sinus serta manfaat drainase-nya.

Petua hilangkan resdung tradisional tadi bisa Anda cuba satu diantaranya. Mintalah pendapat dari orang yang pernah menanggung derita, mungkin saja anda memperoleh maklumat paling baik. Janganlah abaikan permasalahan resdung, sebab ada komplikasi pada resdung akut seperti asma berulang, terjadinya resdung kronik atau periode panjang, jangkitan bakal merebak ke dinding otak yang bakal mengakibatkan meningitis, merosakkan organ pandangan, dan mengakibatkan berlaku jangkitan telinga.

0 ulasan

Catat Ulasan