14 Minuman dan Makanan Untuk Penyakit Demam Denggi

14 Minuman dan Makanan Untuk Penyakit Demam Denggi - Minuman dan makanan bermanfaat untuk penyakit demam denggi berdarah ini memanglah belum dapat dibuktikan dengan cara saintifik, walau demikian telah beberapa orang yang melakukan rawatan penawar ini lalu memperoleh penambahan kesihatan yang berhujung peroleh kesembuhan dari penyakit demam denggi.

Demam denggi yaitu penyakit yang dikarenakan oleh virus denggi. Virus denggi dibawa oleh nyamuk Aedes aegypti dan Aedes albopictus betina kedalam badan lewat gigitan. Untuk mengubati penyakit ini, Anda bisa mengambil sebagian type makanan dan juice penawar demam denggi yang sampai hingga saat ini beberapa orang membuatnya sebagai ubat tradisional.

Jambu batu merah yaitu satu type buah yang sesuai sama untuk pesakit demam denggi. Buah ini memiliki banyak manfaat yang lebih gampang diserap oleh badan jika diolah sebagai minuman juice. Juice penawar ini bisa dikonsumsi sebelumnya bikin kontrol kesihatan Anda ke doktor. Sebelumnya bertandang ke doktor, yakinkan anda mengetahui dulu apa tanda awal penyakit demam denggi.

Orang yang terserang demam denggi bisa dikenali dari sebagian simptom seperti muka jadi kemerahan, nafsu makan menyusut, kerap mual atau bahkan juga muntah, kepala merasa sakit, nyeri tidak tertanggung di bahagian otot dan sendi, suhu badan diatas 39 darjah celcius sepanjang dua sampai tujuh hari, ada ruam merah di lokasi muka, leher, dan dada. Juga ditandai dengan munculnya tompok-tompok merah pada kulit, baik bersaiz kecil ataupun besar.

Minuman dan Makanan Untuk Demam Denggi

Minuman dan Makanan Untuk Penyakit Demam Denggi
Minuman dan Makanan Untuk Penyakit Demam Denggi
Tak ada ubat-ubatan yang di buat spesial untuk menjaga demam denggi. Begitu, seseorang pesakit demam denggi bisa mencuba sebagian rawatan tradisional seperti minum juice herba. Di bawah ini minuman untuk pesakit demam denggi.

1 | Jus Betik dan Limau Nipis

Bahan-bahan:
  • 100 gr daging betik matang 
  • ½ sudu teh air hasil perasan limau nipis 
  • ½ sudu teh madu 
  • 50 ml air mineral
Cara buat jus betik untuk rawat denggi:
  1. Potong-potong buah betik, lantas isikan kedalam pengisar berbarengan bahan lain.
  2. Giling hingga halus dengan menghidupkan pengisar.
  3. Tuangkan hasil gilingan bahan kedalam gelas. Hidang selekasnya.
2 | Jus Daun Betik
Terkecuali buah betik, Anda dapat juga pilih mengkonsumsi daun betiknya yang sangat banyak masyarakat Malaysia minum jika terserang denggi.

Bahan:
  • 2 lembar daun betik tanpa ada batang dan getah
Cara buat jus daun betik:
  1. Bersihkan daun betik dengan air umum, janganlah gunakan air panas kerana bisa hilang khasiatnya.
  2. Tumbuk daun betik, lantas peras gunakan penapis kain sampai keluar airnya.
  3. Minum air daun betik.
Memanglah merasa begitu pahit, namun khasiatnya begitu manjur untuk menjaga demam denggi.

3 | Jus Tomato, Mangga, dan Tembikai

Bahan-bahan:
  • 100 gram buah mangga dan tomato
  • 50 gram buah tembikai
  • 100 ml air mineral
Cara bikin jus:
  1. Potong-potong tomato, lantas rendam di air panas sepanjang sebagian minit.
  2. Masukan semuanya bahan kedalam pengisar, giling sampai halus
  3. Saring hasil gilingan kedalam gelas, minum airnya.
4 | Jus Buah Bit dan Tomato

Bahan-bahan:
  • 1 buah bit dan tomato
  • 5 sudu makan yoghurt kental
  • 200 ml air mineral
Cara mengolah jus:
  1. Kupas buah bit, dipotong-potong lalu. Rendam tomato pada air panas, potong-potong seperti pada juice terlebih dulu.
  2. Masukan semuanya bahan kedalam pengisar, giling sampai halus.
  3. Tuangkan dalam gelas, minum.
5 | Jus Oren dan Kiwi

Bahan-bahan:
  • 75 gram buah kiwi warna hijau
  • 50 gram buah oren rasa manis
  • 110 ml air mineral
  • 2 sudu makan sirap gula
Cara membuat jus penawar demam denggi:
    1. Potong-potong buah kiwi. 
    2. Bebaskan biji buah oren. 
    3. Masukan semuanya bahan kedalam pengisar. 
    4. Tuangkan air dan sirap gula supaya juice jadi manis. 
    5. Giling sampai semuanya bahan rata tercampur. 
    6. Sediakan gelas, tuangkan juicenya. Minum selekasnya.
    6 | Jus Jambu Batu Merah

    Bahan-bahan:
    • 100 gram buah jambu batu merah
    • 1 sudu makan madu
    • 100 ml air
    Cara membuat jus:
      1. Siapkan pengisar, bersihkan buah jambu lantas dihiris supaya gampang halus. 
      2. Masukan kedalam pengisar beserta madu dan air. 
      3. Haluskan, saring juice kedalam gelas, lantas minum.
      Minumlah selekasnya sebagian juice buah supaya khasiatnya bisa dijumpai dengan cara maksimum. Terkecuali minum juice, ada pula makanan dan minuman terkecuali juice yang bisa Anda cuba. Sila diliat.

      7 | Air Kelapa Muda
      Tubuh Makanan Dunia PBB (FAO - Food & Agriculture Organization) menyebutkan manfaat dari air kelapa muda sebagai pembasmi dahaga sebab kaya zat elektrolit awal mulanya jadi. Air kelapa muda sekarang ini sudah jadi minuman untuk atlet kelas Olimpik sebab rasa-rasanya lazat dan kaya vitamin. 

      Didalam air kelapa muda tersedar mineral berbentuk kalsium, magnesium, klorida, dan sodium. Beberapa zat itu adalah elektrolit yang dibutuhkan badan saat alami dehidrasi. Kekeringan yaitu permasalahan paling utama yang butuh dihadapi oleh pesakit demam denggi. Minumlah air kelapa sebagai rawatan demam denggi.

      8 | Minuman Isotonik
      Bila Anda telah mencari air kelapa muda, jadi penuhi cecair tubuh yang hilang saat terserang demam denggi dengan minuman isotonik. Ini bisa mencegah dehidrasi dan tingkatkan stamina.

      9 | Sup Ketam
      Beberapa saintis sudah lama kesusahan mencari ubat penawar demam denggi. Tetapi, belum lama sudah didapati bahawa ketam bisa jadikan penawar untuk melawan demam denggi. Pada ketam ada protein tinggi yang bisa menolong pembinaan awal mulanya platelet darah yang hilang kerana virus denggi. Apabila pesakit tak diakukan selekasnya, jadi bakal berlangsung sindrom penurunan platelet akibat virus itu yang berhujung pada kematian.

      Konsumsilah sup ketam. Kesannya yaitu panas tubuh bertambah sekalian penambahan platelet dalam saat singkat, iaitu cuma pada 5 sampai 8 jam sahaja dan pesakit bisa sembuh 99. 9% dalam tempoh itu. Anda bisa makan sup ketap beserta meminum kuahnya. Mari tangani denggi dengan sup ketam.

      10 | Bubur
      Untuk kembalikan kondisi badan yang lemah, pesakit demam denggi bisa makan bubur. Bubur jadi pilihan makanan paling baik kerana gampang diolah dan bisa penuhi tenaga. Masukanlah komposisi makanan penambah tenaga pada bubur.
      Tengok : Petua Hilangkan Demam Denggi
      Nasihat dari Kasih Petua, tambah baik Anda memperbanyak pengambilan juice jambu batu merah atau juice daun betik kerana khasiatnya yang sudah dibuktikan banyak pesakit denggi. Bukan sekedar itu, untuk menghindar suatu hal yang jelek berlaku, semakin lebih baik bila Anda juga mengambil sup ketam. Sekian maklumat tentang makanan dan minuman untuk pesakit demam denggi. Mudah-mudahan bermanfaat, janganlah lupa dikongsikan pada rakan lain.

      0 ulasan

      Catat Ulasan