6 Tips Rawatan Angina atau angina pectoris

Tips Rawatan Angina atau angina pectoris - Angina diklasifikasikan sebagai simptom sakit dada mencengkam atau rasa tidak sedap di dada yang boleh berlarutan sehingga 15 minit. Ia biasanya berlaku dalam keadaan kita bergerak atau bekerja, namun bagi pesakit jantung ianya boleh berlaku dalam keadaan rehat. Dari sudut kesihatan, angina ini adalah petanda awal untuk serangan jantung.

Tips Rawatan Angina
Tips Rawatan Angina atau angina pectoris
Langkah-langkah pencegahan:

  1. Turunkan berat tubuh pada body mass index yang selamat mengikut saiz badan tubuh anda. Body mass index yaitu berat tubuh mengikut ketinggian seorang. BMI yang normal yaitu pada 18. 5 ke 25. Lebih dari pada 25 dikira kelompok obese.
  2. Amalkan diet yang hijau seperti sayur-sayuran serta elakkan pemakanan berlemak untuk menghindar hypercholesterolaemia. Seumpamanya anda mengambil daging dalam menu, yakinkan ianya tak mengandungi lemak serta tak di ambil terlalu berlebih. Juga digalakkan mengambil makanan yang mengandungi banyak kandungan Omega-3 serta Omega-6 seperti ikan.
  3. Ambillah Vitamin A, C serta E
  4. Peroleh nasehat doktor untuk pengambilan aspirin kerana ianya bisa menghindar pembentukan darah beku didalam saluran darah.
  5. Amalkan senaman teratur. Senaman yang dikerjakan tergantung pada step kemampuan semasing. Untuk pesakit jantung, jalan serta berbasikal telah mencukupi. Senaman ini sebaiknya dikerjakan dengan cara berterusan masing-masing hari. Hentikan senaman anda seumpamanya merasa sakit atau tak enak pada dada. Yakinkan pil nitroglycerin atau sublingual GTN (pil yang ditempatkan dibawah lidah) sentiasa ada berbarengan anda selama hidup. Dari pojok kesihatan, disyorkan paling kurang saat senaman yaitu 30 minit satu hari. Ianya bisa dipecahkan mengikut step kemampuan semasing seperti 10 min 3 kali satu hari, 15 min 2 kali satu hari atau 30 min satu hari sekali.
  6. Untuk pesakit yang alami serangan angina semasa tidur, disyorkan supaya meninggikan bantal di kepala anda pada 30-45 darjah. Diluar itu, anda disyorkan berbaring mengiring di pinggir katil dengan kaki anda bersimpuh ke bawah.

0 ulasan

Catat Ulasan