15 Petua Kurangkan Rambut Gugur Dengan Rawatan Cara Alami

Petua Kurangkan Rambut Gugur. Setiap orang baik lelaki atau wanita pasti pernah mengalami masalah rambut gugur. Dalam sehari, rambut normal kehilangan 100 helai rambut. Tetapi bila berlebihan, maka boleh jadi ada alasan perubatan yang menjadi penyebab rambut gugur dan ia boleh menandakan adanya suatu penyakit yang tak terduga.

Adapun dari penyebab kerontokan rambut itu antara lain sebagai berikut:

  • Pengambilan pemakanan yang kurang baik boleh mencetuskan helai rambut tubuh menjadi lebih tipis dan rapuh sehingga terdedah menghadapi keguguran. Salah satu contoh pemakanan yang bila tidak mencukupi keperluan boleh menyebabkan rambut gugur adalah zinc.
  • Bila Anda lelaki, maka masalah yang sedang Anda hadapi boleh jadi kerana adanya kadar hormon DHT berlebihan. Hormon DHT (dihydrotestosterone) membuat rambut makin nipis dan tumbuh lebih pendek dari umumnya.
  • Kesan daripada kemoterapi. Keadaan ini akan puluh seperti semula selepas beberapa bulan berhenti menjalani kemoterapi.
  • Kesan sampingan ubat yang biasa dipakai untuk menangani kemurungan, arthritis, sakit jantung, dan tekanan darah tinggi.
  • Pengaruh penyakit yang menyerang folikel rambut atau tempat tumbuhnya akar rambut. Beberapa penyakit yang boleh menyebabkan keguguran diantaranya lichen planus, lupus eritematosus diskoid, scleroderma, dan folliculitis decalvans.

Petua Kurangkan Rambut Gugur Dengan Rawatan Cara Alami

Petua Kurangkan Rambut Gugur
Petua Kurangkan Rambut Gugur Dengan Rawatan Cara Alami
Pilihlah cara semula jadi untuk merawat rambut gugur sebab selain lebih aman, Anda juga bisa lebih jimat wang dengan tidak membeli produk pengelak rambut gugur. Bagaimana petua yang boleh Anda cuba?

1. Lidah Buaya
Petua pertama untuk menghilangkan masalah rambut gugur yang boleh anda cuba adalah memakai lidah buaya. Tanaman ini sudah begitu familiar di tengah masyarakat kerana adanya manfaat luar biasa seperti untuk masalah keguguran rambut. Lidah buaya kerap menjadi bahan utama dari pembuatan produk penjagaan rambut, mungkin Anda sendiri memilikinya.

Berikut panduan pemakaian lidah buaya untuk rambut gugur:

  1. Ambil satu batang lidah buaya, lalu potong bahagian tengahnya.
  2. Lendir lidah buaya Anda ambil, kemudian pakailah untuk mencuci rambut ketika mandi.
  3. Urut kulit kepala dan ratakan semua lendir lidah buaya pada rambut, tunggu kurang lebih lima minit.
  4. Bersihkan rambut Anda dengan melakukan keramas hingga rambut tidak melekat.

2. Minyak Kelapa
Selain lidah buaya, ada juga bahan semula jadi yang boleh dipakai untuk merawat rambut gugur, iaitu minyak kelapa. Minyak kelapa dapat menutrisi rambut dari dalam sehingga mampu memberi kesan rambut berkilat dan menjadikan ia lebih sihat. Minyak kelapa adalah kondisioner semula jadi yang dapat mencegah pertumbuhan rambut rosak.

Untuk mengatasi rambut gugur pakai minyak kelapa, Anda boleh mengikuti panduan berikut:

  1. Gunakan minyak kelapa ke rambut hingga mengenai seluruh kulit kepala.
  2. Urut kulit kepala pakai tangan selama beberapa minit.
  3. Bilas rambut dengan cara keramas.

Mengurut juga membantu peredaran darah menjadi lebih lancar.

3. Minyak Zaitun
Masih berkaitan dengan bahan yang berbentuk cecair, minyak zaitun juga telah terbukti mampu atasi rambut gugur. Adapun manfaat dari minyak zaitun antara lain sebagai anti-bakterial alami untuk rambut yang boleh mengurangkan kerosakan akibat bahan kimia pada kondisioner atau pewarna rambut.

Untuk perawatan rambut rontok semulajadi, Anda bisa mengikuti panduan berikut:

  1. Sediakan minyak zaitun extra virgin, bila belum punya boleh beli dahulu.
  2. Kemudian di sore hari selepas mandi, Anda boleh menggunakan minyak zaitun secara langsung.
  3. Bila ingin lebih efektif, Anda boleh mencampurkan dua sudu makan minyak zaitun dengan minyak kelapa, lalu gunakan untuk mengusap kulit kepala.
  4. Urut kepala kurang lebih 10 minit secara perlahan.
  5. Tutupi rambut dengan topi mandi hingga pagi hari, ini bertujuan untuk memberi masa bagi kedua-dua minyak menyebarkan kandungan nutrisinya ke dalam folikel rambut.
  6. Di pagi hari, cuci rambut dengan syampu ringan kandungan.

4. Limau Nipis
Penyelesaian untuk merawat rambut gugur keempat adalah memakai limau nipis yang biasa kita jadikan ubat pelega batuk. Limau nipis sarat akan vitamin C yang mana menjadi antioksidan untuk membantu menjaga daya tahan tubuh.

Panduan meracik ubat rambut gugur dari jeruk nipis bisa adalah sebagai berikut:

  1. Ambil dua atau tiga buah limau nipis, dipotong-potong menjadi beberapa bahagian.
  2. Peras tiap bahagian dan kumpulkan hasil perasan di dalam mangkuk.
  3. Gunakan air perasan jeruk nipis pada kulit kepala dan rambut secara menyeluruh.
  4. Bungkus kepala pakai shower cap atau tuala hingga waktu pagi tiba.
  5. Bilas rambut selepas Anda bangun tidur di pagi hari.

5. Minyak Kemiri
Banyak lelaki yang memakai minyak kemiri untuk menumbuhkan misai dan janggut. Tetapi siapa kira kalau minyak kemiri juga boleh dipakai untuk memberi rawatan pada rambut gugur. Hal ini telah dibuktikan banyak masyarakat luar bandar yang mempunyai rambut subur dan tidak bermasalah selepas rutin memakai minyak kemiri.

Penggunaan minyak kemiri untuk atasi rambut gugur sama seperti sebelum ini, tinggal diusap ke rambut secara merata lalu dibersihkan selepas melakukan urutan. Bila Anda punya keinginan untuk menumbuhkan jambang, misai, atau janggut, maka cara pemakaiannya cukup dengan mengoleskan pada kawasan yang diingini.

6. Teh Hijau
Pernah minum teh hijau? Rasanya nikmat dan menyenangkan. Teh hijau ini ternyata boleh juga dipakai sebagai petua merawat rambut gugur. Panduannya tidak perlu dinyatakan secara terperinci, kerana memang mudah sekali penggunaannya. Anda hanya perlu bancuh teh hijau dengan air panas, lalu diamkan selama satu hari. Setelah keesokan harinya teh akan menjadi basi dan itu tandanya sudah boleh digunakan ke permukaan kulit kepala. Lakukan ini sebelum keramas secara rutin.

7. Daun Seledri
Pada daun saderi terkandung vitamin A, vitamin B, zat besi, natrium, dan kalsium yang boleh menyokong pertumbuhan rambut yang sihat dan kuat serta nampak berkilat. Anda boleh memanfaatkan daun saderi juga pada masalah rambut gugur, caranya dengan mengambil batang saderi seperlunya. Lalu blender bersama sebutir telur kocok. Selepas itu, gunakan untuk mengoles rambut sambil dipijat. Biarkan 15 minit dan bersihkan dengan syampu sehingga rambut wangi. Jangan lupa gunakan kondisioner.

Petua rambut gugur teruk di atas dapat cukup Anda pilih satu sahaja, yang lain sebagai gantinya sahaja bila rawatan yang Anda pilih ternyata kurang memberi hasil. Rambut gugur juga kerap terjadi selepas bersalin, nanti akan Kasih Petua berikan tipsnya di lain waktu.

Cara Nak Elak Rambut Gugur


  1. Sebelum keramas, meluruskan terlebih dahulu rambut dengan sikat agar tidak kusut ketika keramas.
  2. Sehabis keramas, biarkan rambut kering sendiri, lalu disisir pakai sikat bergigi jarang.
  3. Jangan ikat rambut terlalu kencang dan sering.
  4. Rutin memotong hujung rambut agar tidak bercabang dan mencetuskan rambut gugur.
  5. Bantal yang Anda pakai untuk tidur lebih baik menggunakan sarung bantal dari bahan katun.

Bila Anda merasa tidak berjaya melaksanakan petua rambut gugur tadi, boleh jadi ada penyakit yang menyerang Anda. Jumpai doktor secepat mungkin untuk mendapati nasihat terbaik.

0 ulasan

Catat Ulasan